زغالچی

تصاویر قدیمی زاوشت

ایزووش کئندینین مدنییت سایتی

رشته های ورزشی در زاوشت

نوشته شده توسط : موسی نژادخلیلی در تاریخ : 25 اکتبر 2021

ضمن عرض تبریک هفته تربیت بدنی به فعالین عرصه رشته های ورزشی به این بهانه نگاهی گذار به ورزش زاوشت داریم.
⚽️⚽️ سابقه فوتبال درمنطقه بناب به تاریخ ۱۳۳۵ برمیگردد که درآن موقع به این بازی وتوپ، بازی وتوپ عربی میگفتند. سپاهیان دانش که در روستا برای تعلیم وتربیت حضور داشتند عصرها خستگی خود را با همین توپ از تن بدر میبردند واهالی نیز با توجه به بیتوته کردن سپاهیان دانش در زاوشت علاقه ای به ایشان بسته بودند وبااین بازی به شکل اولیه در این دوران آشنا شدند. و بدینگونه بود که زاوشت مهد تعلیم فوتبال در منطقه گشت. برگزاری چندین دهه جام منطقه ای و روستایی در زاوشت از سوابق درخشان این ورزش در زاوشت خبر میدهد.اکنون دو باشگاه میلاد و تیزپرواز بصورت تخصصی این ورزش را در زاوشت دنبال میکنند
🚴🏻‍♂️منطقه بناب درشمالغرب کشور از مناطقی است که دوچرخه از زمان ورود به ایران مورد استقبال اهالی آن قرار گرفت هرچند اولین تصاویربه جا مانده از دوچرخه سواری اهالی زاوشت در کانال تصاویر قدیمی مربوط به اوایل دهه پنجاه است ولی بنا به گفته معمرین زاوشت این وسیله نقلیه سالم از دهه های سی در منطقه بناب و زاوشت مورد استفاده قرار میگرفته است
🤼‍♀️کشتی از ورزشهای سنتی اهالی زاوشت در مجالس عروسی بوده است.مراسم کشتی همراه با نواختن طبل آغاز میشد ولی این بار کسی که در منزل داماد برنده شده بود از فامیلهای عروس همرزم میخواست .بعد از اتمام کشتی پدر عروس دعای خیر به دخترش میداد وعروس را به پدر یا بزرگ داماد تحویل مینود وعروس سوار براسب همراه با آواز دهل وبالابان وشادی وهلهله کنان راهی خانه ی بخت میشد هرچند در گذشته کشتی گیران بنام زاوشتی این رشته بخاطر قدرت بدنی دنبال میکردند ولی این رشته کمتر بصورت تخصصی دنبال شد.
🏋️‍♂️اولین باشگاه بدنسازی در منطقه بناب،توسط برادران فتحی زاده در دهه ۶۰ در زاوشت تاسیس شدو هرچند این رشته با استقبال نوجوانان و جوانان زاوشتی در دهه ۶۰ و ۷۰ مورد استقبال قرار گرفت ولی در دهه های بعد به دلیل عدم وجود متولی به فراموشی سپرده شد.
⚾️هرچند والیبال زودتر از فوتبال در زاوشت مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت ولی این رشته ورزشی کمتر توفیقی در فرا گیر شدن مثل فوتبال داشته هرچند دو دوره جام والیبال در زاوشت برگزار شده است.ورزش والیبال در دو نقطه زاوشت ،خرمن و محله بهداشت به صورت مقطعی پیگیری شد و در اواخر دهه هشتاد جام نوروز والیبال با حضور ده تیم از روستاهای تابعه بناب برگزار شد.
🤼‍♀️🥋ورزش های رزمی مثل تکواندو و کاراته در دهه ۶۰ و ۷۰ در اوج رشد وشکوفایی بودند و بصورت فنی و تخصصی توسط برادران تقی نژاد دنبال شد.
✅ رشته کوهنوردی بگونه ای به وضع اقتصادی گره خورده است در گذشته هرچند این رشته ورزشی به صورت تفریحی انجام میگرفته ولی اکنون در زاوشت جوانان ومیانسالان این رشته را به صورت حرفه ای وتخصصی دنبال میکنند.

آمار سایت
  • کاربران آنلاین : 0
  • بازدید امروز: 641
  • بازدید دیروز: 5631
  • کل بازدید ها: 3378991
  • تعداد مطالب سایت : 443
  • تعداد نظرات کاربران : 479
  • تعداد کاربران سایت : 2